Avignon/ Arnay le Duc

4 mei 2018 - Arnay-le-Duc, Frankrijk

Even een dag overgeslagen met een berichtje te plaatsen. Waren in Avignon op een stads camping. Er was wel internet, betaald, maar geen bereik op de campingplaats. Moest ik op straat zitten om bereik te hebben, dat doe ik dus niet!

Nu het verslag van twee dagen......

2 mei 2018 Avignon

Ook vandaag weer tegen 10.00 vertrokken, van St Laurent du Verdon. Nico de reisleider heeft weer een prachtige route uitgestippeld, maar je hoeft hem natuurlijk niet te volgen. Gisteren zoveel mogelijk de uitgestippelde route aangehouden, maar kwamen voor een doorgang die geschikt was tot 2 meter breed. Dit hebben we maar niet gedaan, wordt de camper zo smal van!

Vandaag was het advies de D 11 tot Riez, maar TomTom wilde anders, na een paar kilometer de D 111. Dit hebben we gedaan, maar de weg werd wel erg smal. We zagen mogelijkheid om te keren en wilden dat doen. Achter ons reed nog een camper en deze had dezelfde route in TOMTOM staan. Hij dacht dat we er wel door konden. Zijn maar door gereden en het is gelukt.

Was ook weer prachtige route, bergen, gorges, bossen en kronkelwegen en haarspeldbochten, klimmen en dalen. Door kleine en grotere dorpjes en stadjes. In Gréoux-les-Bains konden we dicht bij het centrum de camper parkeren. Zijn het centrum in gewandeld en  wilden koffie gaan drinken, was veel al buiten op een terras, maar ik vond dat iets te fris. Was wel zonnig, maar in die smalle straatjes in de prachtige oude stad was niet erg veel zon en wel een frisse wind. Zijn toen naar een boulanger gegaan voor tartelette, hebben iets uitgezocht en mee naar de camper genomen. Binnen even koffie met genuttigd.

Weer verder gereden en weer prachtige uitzichten. Heb wel foto's gemaakt, soms uit rijdende auto omdat je lang niet overal kan stoppen op die smalle wegen. Ook een foto gemaakt van een auto die vermoedelijk uit de bocht is gevlogen. Fransen rijden met hoge snelheid over de wegen. Het uitzicht is voor de bewoners van deze streek gewoon geworden!

We kwamen door een wat grotere stad Manosque met veel winkels en o.a. Een grote Lidl, waar we enkelen van onze groep zagen staan. Zijn de parkeerplaats opgereden en hebben wat boodschappen gehaald. Kunnen we er weer even tegen. Vers brood heeft men bijna op iedere camping, en nog heerlijk ook. Iedere morgen heerlijke croissants en baquette. Maar op één camping werd het gebracht, dat was bijzonder!

Om 15.30 uur waren we op de camping op het eiland tegenover de pont Avignon. Camping Bagatelle. Kregen een plaats toegewezen, helemaal achterin, kunnen de Rhone niet zien!

Zijn in de avond nog even de stad in gegaan, 10 minuten lopen over de brug, met het zicht op sur le pont.......dan ben je in het centrum.

3 mei 2018 Avignon

Het waaide vannacht behoorlijk, ook vandaag de hele dag een een flinke storm, wel droog en zonnig. Vandaag dan echt de stad in om Avignon te herontdekken. Herinneren ons alleen de brug en de stadsmuur. Zijn eerst naar de tourist info gegaan voor een plattegrond. De oude stad is omringd door een muur, daardoor raak je niet snel de weg kwijt. Wandelen eerst wat op goed geluk en daarna bewust naar dingen opzoek, Les Halles met allemaal verse producten, kerken en mooie gebouwen, theaters, Hotel de Ville, Paleis des Papes. Op het stadhuisplein hebben we gegeten, wel binnen, je waaide van het terras. Er was een oefening van militairen op het plein, waarschijnlijk voor een officiele gelegenheid.

Daarna nog gewandeld in het park achter het Paleis des Papes. Met zicht op de Rhone en Sur le pont d´Avignon. Het was een mooie dag in Avignon.

Voor dat we naar de camping gaan eten we nog een heerlijke crepe, ons dessert van vandaag.

Op de camping douchen, wat drinken en de reis voor morgen plannen. Wij rijden niet graag tolwegen, is saai, maar morgen wel. Moeten morgen ruim 400 kilometer en via N en D wegen is het langer, 450 kilometer en is de reisduur 7 uur en daar tel ik de pauzes nog niet mee.

4 mei 2018 Arnay le Duc

Omdat het een lange rit ging worden zijn we om 08.00 uur al vertrokken, eerst natuurlijk de stad uit. Ik moet goed opletten wat TomTom aangeeft en Piet op verkeer. Het is weer gelukt. Eenmaal op de snelweg schiet het lekker op, maar de weg is wel saai. Op de parkeerplaatsen komen we een enkele groepsgenoot tegen en zwaaien naar elkaar. Na Macon wordt het voor ons gezelliger, allemaal bekende plaatsnamen. Zijn vaak in de Bourgogne geweest en herkennen vele plaatsnamen en zeggen daar zijn we op de fiets geweest en daar......

Bij Chalon sur Saone gaan we de N weg op en daar is nog veel meer herkenning. Besluiten dat de rit van morgen over de N en D wegen zal gaan, veel gezelliger. Piet kreeg nu slaap onderweg. Heeft even geslapen en ja in bed natuurlijk. Dat is handig als je een bed bij je hebt. We hebben getankt en nog wat brood gekocht. Hebben we dat vast. Morgen weer vroeg op en om 08.00 uur willen we rijden, maar niet voor dat we ontbeten hebben. Om 15.00 uur zijn we op de Camping de L'Etang de Fouché

1. Janny van Hulst:
    👍👍👍😄!
  2. Gerda:
    4 mei 2018
    Heel leuk om te lezen hoe en wat jullie doen.
  3. Ans Ruis:
    4 mei 2018
    Weer genoten van jullie reisverslag. Heel duidelijk en begrijpelijk.
  4. Anita Wouden:
    4 mei 2018
    Mooi verslag tot nu toe Ans. Wel spannend als ik over sommige smalle wegen en omkeren enz. lees. Jullie doen het allemaal. Top!!!
  5. Ada Bluemink:
    5 mei 2018
    jullie zien veel moois zeg! Zit zelf een week in Beekbergen met Kira en haar nichtje Jara. Joop en Mattie zouden ook meegaan maar Joop heeft donderdagavond een grote brand gehad in zijn keuken. Kon dus niet weg maar maandagmorgen brengt hij zijn kleinzoon, kan die ook nog meegenieten tot vrijdag. Doe voorzichtig en geniet van alles! Ada